top of page

איך לתמוך במתמודדי סטוקינג?

המושג הטרדה מאיימת או סטוקינג (Stalking) משמש לתיאור סוגי התנהגותיות ופעולות של אדם שתכליתן להפריע, לאיים ולשבש את שגרת חייו של אדם ולגרום לו לחוש ניצוד ומפוחד. התנהגות זו יכולה לבוא לידי ביטוי בהטרדות, איומים ובהתנהלות אובססיבית וחסרת גבולות.

רוב נפגעי הסטוקינג ישתפו חבר או חברה, קרוב משפחה או מישהו אחר שהם מכירים וסומכים עליהם לפני שהם יחפשו ויפנו לעזרה מקצועית ומשפטית. סביבה תומכת זו סביבה מיודעת. כשנפגעים פונים אליכם בנושא, התגובות שלכם יעשו הבדל אדיר בצורה בה הם ירגישו ביטחון וילמדו שלהתנהגות הפוגענית הזו יש הגדרה ומתוך כך לעזור להם לחפש עזרה נוספת.


הנה מספר דרכים בהם תוכלו לעזור:

האמינו ותנו תוקף לפגיעה של הנפגעים:

שימו לב לניסוחים שיכולים להישמע כהטלת ספק או הקטנה של מידת החשיבות של השיתוף שלהם.

לדוגמא, אל תגידו "טוב, אולי זה קורה בגלל שהם פשוט מתגעגעים אליכם" או "הם בטח לא מבינים שזה מפריע לכם". במקום זה אמרו "זה נשמע מפחיד", "אנחנו יכולים להבין למה זה מערער אות


כם", "אנחנו מצטערים שזה קרה לכם". עזרו לנפגעים לתת שם להתמודדות, השתמשו במילים סטוקינג או הטרדה מאיימת כדי לתקף ולמקם את היקף התופעה במודעות הנפגעים.


התמקדו בפעולות של הפוגעים ולא בתגובות של הנפגעים. אפילו אנשים עם כוונות טובות יכולים מבלי לשים לב לחטוא בהאשמת הקורבן. שימו לב שלא לשאול שאלות כמו "למה הגבתם לוואטסאפ מהם?" במקום זה אמרו "זה ממש לא בסדר שהם כתבו לכם הודעה". אל תשאלו "איך אתם יודעים שזה הוא\היא?" זו שאלה שמעוררת הטלת ספק והיא חוטאת למטרה.


שום דבר ממה שנפגעים עשו או לא עשו מצדיק את ההתנהגות האלימה של הפוגעים בסטוקינג.

הזכירו להם שוב ושוב שזה בשום אופן לא אשמתם.


תמכו בנפגעים ועזרו להם לחפש עזרה ולתעד את פעולות הסטוקינג.

הודו להם שהם סומכים עליכם מספיק כדי לשתף אתכם במה שקורה. עזרו לנפגעים לחשוב על דרכים בהן יוכלו לעזור לעצמם כמו למידה על תופעת הסטוקינג והפנייה למאמר מדריך לנפגעי סטוקינג, אפשרויות של עזרה והגנה משפטית כמו פנייה למשטרה והוצאת צו הרחקה למניעת הטרדה מאיימת. חלק מנפגעי סטוקינג ירצו לפעול בנושא וחלק לא, כבדו את החלטותיהם וודאו שהם יודעים שאתם שם בשבילם.


כבדו את פרטיות הנפגעים

אל תחלקו אף מידע לגביהם עם מי שעוקב אחריהם. כבדו את רצונם בנוגע לבחירת האנשים אותם הם מרגישים בטוח לשתף.

שאלו את הנפגעים באילו אמצעים הם מרגישים שהכי בטוח להם להיות בתקשורת והשתמשו בערוצים אלה כדי ליצור איתם קשר. חלק מהסטוקרים יעקבו וישתמשו לרעה בחשבונות מהמדיות החברתיות, טלפונים, מיילים או באמצעים דיגיטליים אחרים.


המשיכו להביע עניין

מקרי סטוקינג יכולים להימשך תקופה ארוכה. עם הזמן, הצרכים, הרצונות, והתחושות יכולים להשתנות. המשיכו להתעניין ולהיות מקור תמיכה בשבילם. שאלו שאלות כמו "איך נוכל לעזור לכם להרגיש בטוחים יותר? הביעו התעניינות בחייהם, שאלו לשלומם והקשיבו.


המידע התבסס על הכתוב באתר https://www.stalkingawareness.org ותורגם על ידי עדי כתר, מטפלת בגישות מבוססות רגש, התקשרות וחוויה, ובעריכת נשות המקצוע של עוגן

bottom of page