top of page

מיניות ביחסים נרקיסיסטים / פסיכופתיים

מיניות הינה חלק מחייו של אדם בוגר ומצרכיו הפיזיים והרגשיים, לא ניתן להתייחס למיניות במנותק מאופיו ומבנה אישיותו של אדם ועל כן במקרים של יחסים נרקיסיסטיים/פסיכופתיים תבוא לידי ביטוי לעיתים ההתעללות גם ביחסי המין. לא אחת ניתן לראות כיצד תכונות האופי המאפיינות את הנרקיסיסט באות לידי ביטוי גם ביחסי המין. במאמר זה נסקור את מאפייני ההתעללות ביחסים הנרקיסיסטיים/פסיכופתיים כפי שהם באים לידי ביטוי במיניות. המאמר נכתב בלשון זכר-רבים אך מתייחס לשני המינים.


מאפייני יחסי המין ביחסים נרקיסיסטיים/פסיכופתיים


שימוש – לאנשים בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית לרוב ישנו דחף מיני לא מווסת המעורב עם תוקפנות. על כן ישנו צורך להשתמש באחרים על מנת לפרוק ולווסת את הדחף. בבסיס היחסים הנרקיסיסטיים/הפסיכופתיים נמצאת התפיסה כי האחרים אינם סובייקטים, אנשים בעלי צרכים ורצונות משלהם, אלא אובייקטים לשימוש עבור הפוגעים בקשר. על כן, יראו הפוגעים את האחרים ככלי לשימוש עבור הצרכים שלהם. הדבר יכול לבוא לידי ביטוי במתן הדגש על הצרכים של הפוגעים בתוך יחסי מין. כך, הם יכולים להתרכז רק ברצונותיהם ולא להתייחס לרצונות הנפגעים שלהם. באופן זה הם יכולים שלא לדאוג לצרכיהם המיניים של הפרטנרים שלהם או לחלופין להיות עסוקים רק בפרטנרים שלהם, מתוך ניסיון כביכול לרצות אותם, אשר גורם לפוגעים תחושת סיפוק לגבי ערכם. מיניות ביחסים אלה לרוב לא מרגישה כמשהו הדדי ויכולה להיחוות לעיתים כחוויה שיש בה ניתוק וריחוק ובמקום לקרב, יוצרת תחושה של זרות וניכור.


פתיינות – פתיינות הינה מאפיין נרקיסיסטי מובהק, כחלק מהפתיינות יוכלו אנשים בעלי אישיות נרקיסיסטית להיות עסוקים בנראות באופן משמעותי, בבגדים, במבנה הגוף, להתלבש באופן חשוף או פרובוקטיבי. כמו כן, תיתכן הבטחה במילים או בהתנהגות באופן ישיר או עקיף, דיבור ישיר על תפקוד נהדר בתחום המיני, הבטחה מרומזת על ידע רב, דיבור על בני/ות זוג קודמים והנאה שחוו ועוד. לרוב מדובר באשליה, חלק מהבטחת שווא גרנדיוזית שמטרתה למשוך את הנפגעים.


איומים ושליטה – אנשים בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית מאופיינים בתחושת זכאות, מבחינתם, ברגע שהם רוצים משהו הם זכאים לקבל אותו. כאשר אדם אחר מסרב לתת להם את מה שהם רוצים הם מרגישים שלקחו להם משהו שמגיע להם. מכאן יכול להתפתח זעם נרקיסיסטי, אלימות והענשה בדרכים שונות. כמו כן, לפוגעים בקשר מסוג זה יש צורך בשליטה וחלקם נהנים לשלוט באחר ולגרום לו לפעול על פי צרכיהם ובניגוד לרצונו. כך, יוכלו לאיים בני/ות זוג בדרכים שונות, כגון: "אם לא תשכבי איתי אני אלך למישהי אחרת", "אם לא תעשה מה שאני רוצה אהיה עם הבוס שלך מהעבודה, ראיתי איך הוא עשה לי עיניים". כמו כן, הם יכולים להפעיל לחץ ושכנוע מאסיבי על בני/ות הזוג לבצע פעולות מיניות לפי רצונם.


מניעה – לרוב ברגע שהפוגעים בקשר "שבו" את הנפגעים שלהם הם מתחילים להתרחק ולהקטין אותם. בשלב זה יתכן שתתקיים מניעה של יחסי מין, לעיתים מתוך הקטנה או כענישה או כניסיון לשליטה והנאה מכך.


השלכה והאשמות שווא – אנשים בעלי הפרעת אישיות נרקיסיסטית אינם רואים את האחר כנפרד מהם ועל כן לעיתים לא מבחינים כי לאחר ישנם רצונות שונים משלהם (לעיתים הם מבחינים בכך אך זה לא משנה עבורם). כך יוכלו הפוגעים בקשר מסוג זה להשליך על בני/ות זוגם את עולמם הפנימי, דוגמא לכך הינה במשפטים כגון: "זה נעים לך", "את אוהבת את זה ככה" דרך נוספת היא האשמה בהאשמות שווא שמקורן בעולמם הפנימי של הפוגעים. כך למשל יוכלו פוגעים שלא מצליחים לתפקד מינית להאשים את בני/ות זוגם שהם לא מעוניינים מספיק ביחסי מין, בכך שאינם נמשכים אליהם, או בכך שהם סובלים מבעיות מיניות.


הקטנה – אנשים בעלי אישיות נרקיסיסטית מפצלים מתוכם לעיתים את תחושת חוסר הערך שלהם ומפקידים אותה אצל האחר. כך יוכלו בני /ות הזוג הפוגעניים בקשר לגרום לבני/ות זוגם באופן ישיר או עקיף לחוש לא מספיק מושכים, לא מספיק אהובים, לחשוש לגבי אזורים שונים בגופם ולהיות במודעות בלתי פוסקת ומצמיתה לגבי ביצועיהם.


בעיות בתפקוד המיני- קושי להגיע לסיפוק, צורך עז ובלתי מווסת ביחסי מין גם במקרים של סיכון, ועוד קשיים בתפקוד המיני.


השפעה על הנפגעים


נפגעים עלולים להרגיש לא מספיק טובים ללא קשר לביצועים המיניים שלהם, דימוי הגוף שלהם יכול להיפגע, יכולים להיות דפוסים של דיבור עצמי שלילי, תחושת בושה וערך עצמי נמוך. בטווח הארוך, יחסי מין פוגעניים מסוג זה יכולים להוביל לפגיעה באמון בפרטנרים זוגיים או מיניים אחרים, בסימפטומים של טראומה, או בהתפתחות של פוסט טראומה.


כותבות: חני לורנצי-אורן, עינב יולביץ' וזהבית מילוא

bottom of page