top of page

Love bombing - הפצצת אהבה


"הכרתי מישהו חדש" היא מספרת "התאהבות מטורפת, לא היה לי דבר כזה בחיים, אנחנו כל הזמן יחד, וכשלא נפגשים כל הזמן מסתמסים. הוא קונה לי מתנות נהדרות, מקשיב לכל מילה שלי ולא מפסיק להחמיא, כאילו כל החיים חיכיתי רק לו, אף אחד לא חיזר אחרי ככה". "אני מרגיש על ענן" הוא מספר, "בחיים שלי לא ראיתי אישה יפה וחכמה כזאת, לא האמנתי באהבה עד שפגשתי אותה ואחרי מספר שבועות אני כבר מרגיש שאני לא יכול בלעדיה".

ככה זה מתחיל.


הפצצת אהבה מתרחשת לעיתים בתוך קשרים שיש בהם התעללות נרקיסיסטית. בהפצצת אהבה ישנה תחושה של חיבור מהיר ועוצמתי תוך זמן קצר לאדם נוסף. זוהי חוויה קסומה של התעלות רגשית ופיזית, התרגשות שהיא ממש כמו סם (תחושה זו יכולה להתקיים בהתאהבויות אחרות, אם כי אולי בעוצמה מופחתת). אנשים מאמינים שבבסיס ההתרגשות חיבור חזק ומשותף, אהבת אמת שכמוה לא חוו. יחד עם זאת פעמים רבות מדובר בפנטזיה. למעשה אין עדיין הכירות ממשית ועל כן ההתאהבות המטורפת מבוססת על השלכה של צרכי החברים בקשר (בעיקר הפוגע, אך לא רק) על המציאות ולא מהמציאות עצמה.


קשרים שיש בהם התעללות נרקיסיסטית הם לעיתים קרובות מעגליים: אידיאליזציה ("הוא/היא "מושלמ/ת, וכחלק מכך הפצצת אהבה), דבליואציה (התהפכות רגשית לכיוון השני, קור, זלזול וריחוק), זריקה (פרידה מהירה), חיזור מחדש (לעיתים שוב על ידי הפצצת אהבה) וחוזר חלילה.


הפצצת אהבה הינה חלק מפנטזיה. הפוגע בקשר לרוב לא רואה את האחר באמת, מבחינתו הוא אובייקט, חפץ יקר ערך שיש לרכוש. הפצצת אהבה נובעת מהצורך לחזק את הערך העצמי (חיזוק נרקיסיסטי) ומהחשש מלהיות לבד. בהפצצת אהבה ישנו ניסיון להשיג (לכבוש) וניסיון לשליטה (לכן פעמים רבות ישנן הודעות בלתי פוסקות). ברגע שהפוגע מרגיש שהשיג את מבוקשו (כבש) או כאשר אינו מקבל במדוייק את אשר רצה, מתחיל השלב השני במעגל ההתעללות - הדבליואציה. אותו אדם שהיה חם, מחזר ואוהב, הופך קר, מנוכר, משפיל ומזלזל. בהתאמה לכך, מגיע לעיתים קרובות שלב הזריקה. לאחר תקופה מסוימת, כשהפוגע מרגיש צורך בחיזוק לערך העצמי שלו הוא מתחיל לחזר מחדש ומתחילה לעיתים שוב הפצצת האהבה.


הפצצת האהבה יכולה הימשך מספר שבועות עד למעבר לשלב הבא וכן יכולה להימשך רגעים קצרים. כך, רגע אחד - תתקיים תחושה של חיבור עילאי ונהדר וברגע אחר (לאחר שהשיג הצד הפוגע את החיזוק לערך העצמי לו היה זקוק) מגיעות אכזריות, ניכור והשפלה.


הפצצת אהבה מתרחשת לרוב בין שני אנשים שמתחברים על רקע רומנטי אך יכולה להתקיים גם בין הורים לילדים (כך למשל, אב שחי בנפרד מילדיו ומבטיח להם הבטחות ונותן מתנות ואז זורק אותם ולא ידוע מתי יחזור) או בין עמיתים לעבודה (כאשר הבוס למשל נותן חיזוקים חיוביים ומעלה את אחד העובדים כנבחר על פני אחרים ואז מבקר אותו בפתאומיות ומתרחק ואף בוחר עובד אחר). הפצצת אהבה הינה דינמיקה של משיכת אנשים לתוך קשר המשרת את צרכיו של הפוגע ואז היפוך ו/או היפטרות מהם באופן פתאומי.


כותבת הפוסט: עינב יולביץ', פסיכולוגית קלינית מומחית, ממקימות עוגן.


bottom of page