top of page

5 דרכים שיעזרו לכם לשמור על המציאות שלכם

חלק משמעותי בהתעללות נרקיסיסטית / פסיכופתית הינה התחושה שאינכם יודעים מה המציאות, שאינכם מאמינים לעצמכם או סומכים על שיקול הדעת שלכם. תחושה זו היא סימן ראשון לכך שאתם עוברים התעללות נרקיסיסטית / פסיכופתית.


כיצד תשמרו על המציאות שלכם:


  1. אל תמחקו הודעות - רבים מהאנשים העוברים התעללות נרקיסיסטית / פסיכופתית נוהגים למחוק את ההודעות שלהם. לעיתים הדבר נעשה עקב בקשתו של הנרקיסיסט / פסיכופת שלא רוצה להשאיר עדויות למעשיו (כגון בגידה), לעיתים זה חלק מתוככם שמבקש למחוק את המתרחש. החוויה יכולה קשה כל כך שאתם רוצים פשוט למחוק אותה כדי להימנע מלהיזכר בה. יתכן שהסיבה לכך היא בושה על כך שהגעתם למקומות כאלה ויתכן שאתם פשוט רוצים לשכוח שהאדם הקרוב אליכם יכול לפגוע עד כדי כך. בכל מקרה, מחיקת ההודעות מאפשרת לכם לשכוח ולהתעללות להמשיך.

  2. שמרו צילומי מסך - אם בכל זאת ברצונכם למחוק את ההודעות תוכלו למצוא דרך ביניים שתאפשר לכם לזכור את המקומות הקשים בקשר. פתחו תקייה יעודית בנייד ושמרו את ההודעות הקשות שהחלפתם בינכם. מערכות יחסים מתעללות מאופיינות בעליות וירידות, לעיתים נרצה לשכוח את החלק הרע כדי לקבל את החלק הטוב בקשר, אך החלק הטוב יחלוף שוב והרע יחזור, משום שמדובר במעגל החוזר על עצמו שוב ושוב. בעיתות של בלבול, תוכלו לחזור ולמצוא את ההודעות בתקייה ולהיזכר לאן הקשר יכול להגיע, כך תוכלו לזכור גם כי לא דמיינתם ולא המצאתם דבר.

  3. הכינו רשימות - בדומה לתקייה המטרה כאן היא לשמור על המציאות שלכם ועל עצמכם מלהתפתות ולהיכנס לעוד מעגל חוזר של הקשר. כתבו רשימות של כל הדברים הכואבים שאמר לכם, רשימות על האופן שגרם לכם להרגיש, רשימות של הדברים שעשה לכם (אם הוא בגד, אם היא שיקרה, אם היא השפילה אותך מול כל המשפחה, אם הוא הבטיח שיתן העלאה ולא עמד בהבטחה). כך תוכלו לחזור ולקרא בהן כשהם מכחישים או מנסים שוב לעשות גזלייטינג או כאשר אתם מתפתים שוב להאמין שהפעם הדברים יראו אחרת.

  4. דברו עם הקרובים לכם - לעיתים כלפי חוץ יראה הנרקיסיסט / פסיכופת כאדם נהדר, כאמא מושלמת, כבן זוג אוהב. עליכם לדבר עם קרובים אשר יוכלו לראות מעבר לנראות החיצונית, קרובים אשר לא מפחדים לומר את דעתם ויודעים להציב גבולות. לעיתים תחושת הבושה הגדולה מקשה על היכולת לשתף, אך השיתוף כאן הוא חשוב שכן בידוד חברתי שומר על שליטת הנרקיסיסט / פסיכופת ומאפשר להתעללות להמשיך.

  5. הקשיבו לאינסטינקט הפנימי שלכם - ברוב המקרים של התעללות נרקיסיסטית / פסיכופתית ישנם דגלים אדומים שניתן לראות מההתחלה. קורבנות רבים של התעללות מעידים על כך שראו דגלים אדומים אך לא הקשיבו לעצמם. שימו לב לתחושות העולות לכם מול האדם שעימו אתם בקשר, הקשיבו לעצמכם, אתם יודעים מה נכון לכם. עימדו על כך.

זכרו כי לאף אחד אין זכות לערער על המציאות שלכם, מותר לכם להרגיש צורך, להציב גבול ולקבל מענה לרגשות שלכם.


כותבת הפוסט: עינב יולביץ', פסיכולוגית קלינית מומחית, ממקימות עוגן.


bottom of page