top of page

"קופים מעופפים" מי הם וכיצד ניתן להתמודד עימם?


קופים מעופפים הם שליחיה המפחידים של המכשפה הרעה מהמערב מתוך "הקוסם מארץ עוץ". המכשפה אילפה את הקופים המכונפים לציית לה ולהטיל בשמה אימה על דורתי וחבריה למסע.


בפסיכולוגיה הפופולארית המונח "קופים מעופפים" מתייחס לעוזרים והשליחים של האישיות הנרקיסיסטית, אשר פועלים בשמה על מנת לפגוע בקורבן שלה. כמו בסיפור, זו היא למעשה התעללות באמצעות שליח.


קופים מעופפים הם ה"סייענים" (enabler) של הנרקיסיסט והם יכולים להיות כל מי שמוכן להאמין למציאות המומצאת והמשתנה שמכתיב הנרקיסיסט. כאשר הנרקיסיסט מעוניין להעניש או לאסוף מידע אודות הקורבן שלו הוא לא יהסס לפנות, להסיט או לשכנע כל אדם וזאת על מנת להגביר את תחושת השליטה שלו בקורבן. "קוף מעופף" יכול להיות כל אדם הנמצא בסביבתם של הנרקיסיסט והקורבן שלו. הם נבחרים ומגויסים למען מטרותיו של הנרקיסיסט על ידי שקרים שהוא מספר להם על הקורבן ועל הקשר עימו. הנרקיסיסט ינסה להטיל את האשמה על הקורבן ולהציג את עצמו כקורבן האמיתי, הוא יצייר בפניהם מציאות המאירה אותו באור חיובי וישכנע אותם לצדד בו.


"קופים מעופפים" לא מודעים


ישנם שני סוגים של "קופים מעופפים". הסוג הראשון והנפוץ ביותר הוא הקבוצה הבלתי מודעת. אלה אנשים שלא מבינים שהם מנוצלים ולמעשה מופעלים על ידי הנרקיסיסט. אנשים אלה מאמינים לחלוטין במציאות החלופית שיוצר הנרקיסיסט למרות העובדה שלעתים קרובות הנרקיסיסט סותר את עצמו ומחליף את המציאות שהוא ממציא בהתאם למה שהוא מנסה להשיג.

גם אם נדמה שאנשים אלה לא מבינים בדיוק את התפקיד שהם ממלאים עבור הנרקיסיסט או אפילו אם הם עצמם חוו קושי ביחסים איתו בעבר, הם עדיין עלולים לפגוע מאוד בקורבן. אנשים אלה משתכנעים ואפילו מרחמים על הנרקיסיסט, ועל כן ירצו לעזור לו (לרוב בתום לב) ויסכימו לשרת את צרכיו. הם נותנים לנרקיסיסט למשוך בחוטים בזמן שהוא עצמו נותר מוסתר מאחורי הקלעים כשהוא סומך עליהם שיעשו עבורו את העבודה המלוכלכת, יעבירו את מסריו ויגבו את סיפור המציאות שהוא מייצר בעוד הוא נותר נקי מאשמה.


"קופים מעופפים" מודעים


הסוג השני של "קופים מעופפים" כולל את אלו שמודעים למה שהם עושים, למעשים עצמם ולהשלכותיהם, למרות שגם במקרים אלו עדיין תתקיים גם מולם מידה כלשהי של מניפולציה מצד הנרקיסיסט. (היוצאים מן הכלל בקבוצה זו הם נרקיסיסטים אחרים, או אלו הסובלים מהפרעת אישיות אנטי סוציאלית המשתמשים באסטרטגיות דומות לאלה של הנרקיסיסט עצמו. הם יבצעו את רצונותיו של הנרקיסיסט הראשי באופן מודע מאוד ולא כתוצאה ממניפולציה שתופעל עליהם. לרוב מצב זה מתאפשר מכיוון ששני הצדדים מפיקים רווח אישי כלשהו מההתעללות בצד שלישי).

אנשים שלוקחים את התפקיד של "הקופים המעופפים" מאפשרים לנרקיסיסט להמשיך ולהתעלל בקורבן גם ממרחק ותחת מעטה הגנה. הנרקיסיסט מנצל את תמימותם ואהדתם של הקופים, הוא משיג רווח משני מתחושת הכוח והשליטה שיש לו עליהם כאשר הוא מתמרן ומסיט אותם לפגוע בגורם השלישי שהוא למעשה מושא הפגיעה והנקמה שלו. הם בתורם נהנים מהגיבוי ותחושת הכוח שהנרקיסיסט מאציל עליהם ויחדיו הם מייצרים אל מול הקורבן מסכת שקרים שקשה מאוד להפריך.

כאשר הנרקיסיסט רוצה להעניש או לנקום בקורבנו מרחוק, הוא יעדיף לעשות זאת באמצעות שליחים, כך שלמעשה הוא שומר מרחק מזירת האירוע ויכול להעמיד פני תמים במקרה שיואשם במשהו. אנשים אלה יכולים להעביר מסרים בשם הנרקיסיסט, לשבש את תפיסת המציאות של הקורבן על ידי מניפולציות כמו הפלת אשמה, עיוות האמת ועיוות או הכחשה של המציאות, תקיפות מילוליות, איומים, רצח אופי, וגאזלייטינג, הם יכולים להפיץ שקרים ורכילות, ללחוץ על כפתורים (רגשיים), להכפיש את הקורבן ולהסיט אנשים נוספים נגדו, או כל מניפולציה פסיכולוגית אשר תגרום לקורבן להטיל ספק במה שהוא יודע ומכיר כאמיתי ואפילו ביחס לשפיות שלו עצמו. אך מעל לכל גורמים אנשים אלה לתחושה של בידוד כאשר בעצם הם מייצרים חזית מול הקורבן ומזדהים עם הגורם המתעלל. התנהגות זאת מייצרת מיצג שווא בו לא ניתן להבחין בין אמת לשקר ובין התוקף לקורבן, מיצג שווא בו המציאות עצמה והעובדות שעל פני השטח הן לא יותר מפרשנות אישית בתוך מאבק של "מילה כנגד מילה". המציאות השקרית הזאת מותירה את הקורבן חסר אונים וחסר יכולת להתגונן מפני ההכפשות באופן אמין ויעיל.


הנרקיסיסט משתמש באנשים אלה גם עבור צורך חשוב נוסף, הם יוודאו תמיד שהנרקיסיסט יצא צודק, יעורר הערצה באחרים ויקצור מספיק שבחים על מנת לתחזק את הדימוי העצמי הנרקיסיסטי, שהוא תמיד נעלה ומחוזר על ידי אחרים. נרקיסיסטים עסוקים תמידית בתדמית שלהם והם לא מסוגלים לעמוד בתחושה של ערך עצמי נמוך, לכן ינסו להימנע ולהתגונן מתחושות אלו בכל מחיר. הם ימעטו לתקוף באופן גלוי ופומבי ויחכו לרגע בו הם ימצאו ביחידות עם הקורבן.

לפעמים ניתן להתעלם מאדם יחיד, גם אם זה קשה. אבל כשאנשים נוספים מסביב מעבירים שוב ושוב את המסרים הפוגעים זה יכול לפגוע ביכולתו של הקורבן לחוש אמון, לערער את תפיסת העצמי שלו ואת הנכונות והרצון שלו ליצור קשרים עם אנשים. הקורבן מפתח סבילות להתנהגות המתעללת, היא לא נראית או מרגישה עבורו מחוץ לנורמה, גם אם הוא סובל בתוך הקשר. בהמשך הוא עלול למצוא עצמו בוחר שוב במערכות יחסים עם נרקיסיסטים מתעללים אחרים, כולל בחברויות, ביחסים רומנטיים וביחסי עבודה.


איך להתמודד עם "קופים מעופפים"?


יש להתייחס אליהם כשליחיו הישירים של הנרקיסיסט ולהיזהר מהם. עם זאת יש לזכור שלרוב פועלת גם עליהם מידה מסוימת של מניפולציה שתחתיה הם פועלים כנגד הקורבן. ניתן להתגונן מפניהם במספר שיטות:


1) לוודא שהאמת והמציאות ברורים לך - יש להשתמש באמת ובידיעת האמת כמגן מפני אמירותיהם בכל אינטראקציה איתם, וחשוב לשמור על האמת הזאת ולזכור אותה, ועל ידי כך למנוע את הבלבול שהם והנרקיסיסט מייצרים. לפעמים אפשר להיעזר בניהול יומן רשום או מוקלט שבו יש תיעוד של מה שקורה ביחס לנרקיסיסט ולעוזריו. הם תמיד ינסו להמציא את ההיסטוריה ולספר אותה מחדש ולעיתים קרובות יגרמו לאיבוד בטחון לגבי הסיפור האמיתי, וירצו לשכנע שהזיכרון שלך שגוי ומשובש, מה שעלול לגרום לתחושת ערפול וחוסר יציבות.


2) לנסות להסביר את עמדתכם - לפעמים אפשר להראות להם את האמת ולהציג את העמדה שלך בתוך הקשר, אך זה יכול להיות קשה מאוד ולפעמים גם בלתי אפשרי. במקרים מסוימים "הקופים המעופפים" לחלוטין אינם מודעים לאמת או למציאות והם יגידו כל מה שהנרקיסיסט תמרן אותם לומר, לא תמיד ניתן לנטרל ולהפריך את כל הסיפורים והשקרים שלהם מכיוון שכנראה שהשקרים נאמרו להם שוב ושוב על ידי הנרקיסיסט. ייתכן גם שהנרקיסיסט ימציא סיפורים שיגנו, ויספר שקרים מבעוד מועד שיגרמו דווקא לקורבן להיראות כגורם האשם ואפילו הנרקיסיסטי, במקרה של ניסיון להוציא את האמת לאור. כדאי לבחור בקפידה את האנשים שניתן להיפתח בפניהם, מכיוון שבמקרה הגרוע הם עלולים לסובב את המציאות והעובדות דווקא כנגד הקורבן ולייצר פגיעה נוספת.


3) להימנע מקשר - זה יכול להישמע כמו אסטרטגיה אכזרית אך לפעמים הדבר היחיד שנותר לעשות הוא לנתק כל קשר עם הנרקיסיסט ועוזריו. ניתוק קשר מוחלט ומתמשך, או הפעלת תגובת "אבן אפורה" (תגובות לקוניות, ענייניות ומשוללות רגש) יכולים בהחלט לנטרל את השפעתם של "הקופים המעופפים". למרות שהם עשויים לחשוב עצמם כמשכיני שלום וחפים מפשע, ולהאמין שהם נמצאים בעמדה ניטרלית וקשובה לכל הצדדים, הם עדיין יפיצו שקרים ורכילות בשמו של הנרקיסיסט. הם אמנם מרגישים שהם אמפתיים כלפי כולם, אך למעשה הם לא לגמרי חושבים באופן עצמאי וממשיכים לחזור ולהגיד את מה שהנרקיסיסט רוצה שיגידו. חלקם יעמידו פנים שהם מבינים אותך או מצדדים בך אך למעשה הם ינסו לאסוף מידע עליך כדי להפיץ רכילות נוספת. לכן, אם לא ניתן לנתק אותם לחלוטין, יש לשמור בקנאות על הפרטים והמידע ולא לשתף אותם בכלום.


מבוסס על מאמרה של ד"ר נטלי פרנק

תרגום ועריכה: נטע פרץ

bottom of page